girlwithnoname

Direktlänk till inlägg 3 februari 2016

Kan inte veckan va klar snart?

Av girlwithnoname - 3 februari 2016 01:09

Jag är så trött på allt, allt plugg och all skol bullshit... Är så sur. Svenskan suger kuk rentav, finns inget intressant eller kul med vad vi gör där. Vi får inte vara kreativa och visa vad vi kan utan måste göra allt som robotar under raka riktlinjer. Okej säg att jag ska skriva en krönika med snälla låt mig få välja resten. Inte säga åt mig vad jag ska skriva om och praktiskt sätt skriva den åt mig. Engelskan är inte mycket bättre. först står hon o babblar helt ointressant om verb och allt såndär... och sedan ger hon oss papper att fylla i... papper för typ dom som går i trean... like really? Och okej man ska inte döma för mkt men hon lespar och liksom visslar när hon gör det och det är SÅ jävla irriterande!! Sova är en bra sak att göra på lektionerna... de gjorde jag unedr svenskan idag. Fy faan va tråkigt men fick lite sömn i alla fall. 


Okej, jag kommer inte göra något superlångt inlägg idag heler då jag städat, svabbat, sopat, diskat, duschat o allt dedär o klockan är kvart över ett. Så det blir inget super långt inlägg. 


Men i alla fall... sverige... vet ni vad bakom lod betyder? Under tygeln? Behind the vertical? no? Det är när hästen går bakom den raka lodräda linjen. Då går hästen bakom och indikerar falsk form och kan göra att hästen får svårare att andas och synfältet minimeras. Det är som rollkur fast inte till samma grad och väldigt ofta vet inte ryttaren om det. Många överdriver det och går upp i taken när hästen är pytte lite bakom. Det behöver du inte, men du ska se till att rätta till det direkt. Hästen ska aldrig gå där. Det är inte snyggt eller hälsosamt och är ett bra sätt för yngre som inte kan se hur ryggen och bakbenen jobbar att se att du inte kan rida din häst korrekt. 


En annan sak som jag också uppfattat det som att svenskar inte verkar fatta är var skänkeln ska ligga över hindren? Vet ni? Inte? Precis bakom sadeljorden! Och då menar jag hälst "på" sadelgjorden. Inte slänga upp benen och slarva. Utan minimal rörelse och en stilla skänkel för att inte störa hästen. Men vart jag än vänder mig så ser jag ryttare som inte verkar ha kunskap om detta. Varför? Jag fick aldrig lära mig varken det eller vad under tygeln var när jag gick på ridskola. 


Tredje saken jag tänkte ta upp idag är vad "starfishing" är. Det är när ryttaren är helt ur sadeln ovanför hästen med benen rakt ut för att sedan smasha in i hästens sidor. Ungefär som en ponnyspark förutom att ryttaren är lite över sadeln i ett galoppmoment (aldrig hört om det i trav eller skritt). Detta ses mest i barrellracing men jag har nu sett flera BARN göra det... är det det vi lär barnen? Att smasha luften ur hästen? Det är vetenskapligt bevisat att hästen har både tunnare hud och mer nervceller där vi skänklar, hur tror du då det känns att få en hel ryttare som sparkar allt vad dom har i sidorna? Ännu värre med sporrar! Det är också bevisat att hästarna oftare saktar ner och får sämre tider när ryttaren starfishar då dom faktsikt slår ut luften ur dom och får hästen att ungefär tappa andan. Ta det lugnt med era hästar!

 

Jag vill jätte gärna veta vad ni tycker om bloggen. Vad ni vill att jag ska skriva om, vad ni vill ha för nya inlägg osv osv. Brainstorma kommentarer så att jag kan fortsätta och göra bloggen roligare för er.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av girlwithnoname - 6 oktober 2017 00:33


Hej, de var ett bra tag sedan nu. Jag vet inte riktigt vad jag gör här igen. Bloggen har inte varit aktiv på så länge. Men men, ville nog mest bara dela med mig av en dikt.      Mobilen vägrade ju klistra in den... men men. Fick bli en screens...

Av girlwithnoname - 5 september 2016 20:07

Allt roligt har ett slut, min soldlat har åkt hem och jag blev lämnad ensam igen. Försöker skilja tankarna, försöker tänka klart, försöker leva på lyckan o tryggheten jag kännt de senaste dygnet... och försöker att lugna mig själv med att fokusera på...

Av girlwithnoname - 4 september 2016 23:49

Så, basicly dagen började med att jag ställde klockan för att gå upp och ta min ADHD medecin... men... sedan var de ju så att jag vart arg på klockan och stänge av larmet eftersom jag hade sjuka drömmar. Jag drömde om en speciell person som nu lämnat...

Av girlwithnoname - 3 september 2016 23:42

Kommer inte gå in på detaljer. Det kommer jag göra när jag väl är 18 och har full kontroll över allt men de känns som att kontrollen släppts lite nu när jag sagt ifrån och tagit kommandot. Detta är en extremt extremt jobbig period och de känns precis...

Av girlwithnoname - 17 juni 2016 00:37

jag uppdaterar bloggen så fort jag vaknar imorgon, denna natt känns omöjlig och denna dag har varit som vädret. Skit.  ...

Presentation


Hej, jag är en tjej på 17 år. här kommer jag blogga om mig själv och mitt liv. Jag är anonym av ett skäl, känner du mig så lägg inte ut någon personlig info om mig, tack!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

Gästbok

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards